برخورد با تفاوت ها

مایکل آلبرت

http://hamdifararshive.blogspot.ca/2011/01/blog-post_1235.html






 

مایکل آلبرت:

در مبارزهٔ مشترک، ممکن است در چهار زمینه مختلف دچار اختلاف باشیم:

كانون توجه ، بينش، استراتژي، و تاكتيك

و دو عامل كه مورد علاقه همه ماست،

مي‌تواند در رفع اين مشكل به ما كمك كند:

همبستگي و پذيرش تنوع

باید متوجه باشیم كه ما هميشه بيش از نظرات نسبي خود موجوديت داريم.

و بنابراين، هرگز نبايد بخواهيم كه به قيمت پشت كردن به واقعيت،

و بيش از هويت حقيقي و پيچيده خود، به آن ها بچسبيم.





درک متقابل

کارگاه آموزشی یونسکو

۱- دامن زدن به بحث آزاد در کارگاه

۲- یافتن یک موضع چالش برانگیز برای جمع

۳- یافتن دو فرد مناسب با نظرات مخالف در بحث

۴- دعوت از آن افراد برای توضیح نظرشان و دفاع در مقابل انتقادهای دیگری

۵- درخواست تغییر جایگاه و تلاش برای توضیح نظر مقابل و دفاع از آن.

هدف از این آموزش، نشان دادن آن است که معمولا در نظرات مخالف ما، عناصری از نظر ما هم وجود دارد و می توان به جای تقابل کامل، فصل مشترک هایی یافت و نظرات انتقادی خود را با اتکا به این فصل مشترک به شکل موثرتری مطرح کرد و در حین اختلاف نظر، با یکدیگر پیوند داشت.

مثال: شطرنج بازی کردن با خود

آیا از ذهنیت دیگران می توانیم اطلاع داشته باشیم

مغز چگونه قضاوت اخلاقی می کند.

ربکا سائکس







درک ما از واقعیت چگونه صورت می گیرد؟
جرج لیکاف : ذهن سیاسی



 




 

 

 


جرج لکاف George Lakoff

جرج لکاف George Lakoff ریاضی دان، و زبانشناس است و تحقیقات زیادی در مورد شناخت شناسی بویژه «علوم اعصاب محاسباتی» دارد. او چند سالی هم هست که به مشاورهٔ سیاسی روی آورده و تحلیل هایی شناخت شناسانه در زمینه های سیاسی ارائه می دهد. کتاب «ذهن سیاسی» اش پر از آموزش های جالب و قابل بهره برداری برای بهبود «برخوردبا تفاوت» هاست. او چه در این کتاب و چه در سخنرانی هایش به نکاتی اشاره می کند که برای بحث ما بسیار ضروری ست.

ابتدا با دو کلید واژه ای آشنا شویم که او روی آن تاکید داشته است : استعارهٔ مفهومی و چارچوب بندی مفهومی

جورج لِیکاف و مارک جانسون در کتابشان به نام «استعاره هایی که با آن زندگی می کنیم» نحوهٔ عمل استعاره های مفهومی در این شیوهٔ تحلیلی زبانشناختی را معرفی کرده اند. آن ها در واقع بحث استعاره در ادبیات را نه تنها به کل زبان و درک زبانی بسط داده اند، بلکه تلاش کرده اند به نحوهٔ درک ما از واقعیت ها مرتبط سازند.

 

 

جرج لیکاف بعدها کارهای شترک تحقیقاتی با عصب شناسان انجام داده تا مدار بندی های نرونی مرتبط با نظریه های شناخت شناسی اش را بیابد و روشن سازد.

 

 

George Lakoff | Talks at Google

https://www.youtube.com/watch?v=saDHFomGW3A


جرج لیکاف می گوید:

خرد و عواطف

بصورت مستقل عمل نمی کنند و خردورزی صرفا کاری خودآگاهانه نیست.

 

وقتی ما مشغول فکر کردن هستیم و خردورزی می کنیم، مغز ما به صورت موازی هزاران کار دیگر هم می کند. همه کارکردهای حواس ما برای مثال دارد کار خودش را می کند و این فعالیت های مغزی بر روی یکدیگر تاثیر دارند و مستقلا انجام نمی شوند. به همین دلیل اگر فکر می کنیم می دانیم که به چه چیزی فکر می کنیم، باید بدانیم که نه نمی دانیم. ۹۸٪ تفکر در ناخودآگاه پردازش می شود.

 

بیرون و درون

وقتی ما یک موز را می بینیم. تجربه های تکرار شده آن مانند خوردن آن موز بلافاصله در مغز ما مرور می شود. معنی موز حاصل تجربه های ما از موز است. ما محیط را در بیرون خود می بینیم، حال آنکه در عین حال در درون ما وجود دارد. (Cononical Neurons)

به همین دلیل وقتی رمان یا شعری می خوانیم و یا فیلمی می بینیم، بخش بزرگی از آن در ذهن ما تجربه می شود.

در مورد آموزش

یکی از مهمترین استعاره های مفهومی برای ارتباطات «ظرف» است. در این استعارهٔ مفهومی، تصور بر این است که ما مفاهیم را مانند اشیاء در ظرف کلمات می گذاریم و به دیگری یا دیگران می دهیم. آن ها آن شیء یعنی مفاهیم ما را عینا از ظرف بر می دارند و استفاده می کنند.



اما در واقعیت چنین چیزی رخ نمی دهد. برای اینکه دیگری بتوان چنین کاری بکند، باید مغز یکسانی با ما داشته باشد، و از چارچوب ها و استعاره های مفهومی یکسانی استفاده کند. آموزش، هدایت اطلاعات از یک سو به سوی دیگر نیست. چرا؟ چون ما فقط موقعی چیزی را یاد می گیریم که به آن اهمیت دهیم؛ و به چیزی که کسی می گوید، تنها زمانی اهمیت می دهیم که او با ما همدلی می کند.

پس زبانِ محرمی، خود دیگرست   

همدلی از همزبانی بهترست

غیرنطق و غیر ایما و سجل

صد هزاران ترجمان خیزد ز دل

 

 

(تجسم یافتگی ذهن(جسمیت داشتن ‌ذهن embodied mind

بخش های دیگر مغز که با احساسات ما سر و کار دارند مستقیما به بدن ما وصل هستند. مثلا وقتی عصبانی می شویم، درجه حرارت پوست نیم درجه گرم تر می شود. ضربانمان  بالا می رود، فشار خونمان بالا می رود. و جالب اینکه همین تغییرات بدن و استعاره های مفهومی مرتبط با آن در مغز است که به شما کمک می کند عصبانیت را درک کنید. مغز ما اینگونه به بدنمان وصل است.

وقتی ما چیزی را تصور می کنیم، درست همان بخش هایی فعال می شوند که وقتی تجربه اش می کنیم. در مورد به یاد آوردن، خواب دیدن، و درک زبان هم همین اتفاق می افتد.

 

George Lakoff | What Studying the Brain Tells Us About Arts Education

https://www.youtube.com/watch?v=fpIa16Bynzg

پیش چشمت داشتی شیشهٔ کبودزان سبب عالم کبودت می‌نمود
 

احمد جواهریان فیلم ساز،شاعروپژوهشگر سیاسی

هفته پیش دوست و همکارخوبمان احمد جواهریان برای مرکز فرهنگی ایرانیان کانادا در تورنتو سخنرانی جالبی تحت عنوان برخورد با تفاوت ها اجرا کرد. با خواهش ما احمد جواهریان نسخه ضبط شده این سخنرانی را دراختیارما گذاشت که انرا در اینجا منتشر میکنیم توجه شمارا به شنیدن این سخنرانی جالب و شنیدنی جلب می کنیم

تلفن های رادیو پویا

866-938-2788

925-322-5499

گفتار این بار جنگ، مذاکره ، فروپاشی

Copyright © 2017 by Radio Pooya